Petycje
Z dniem 6 września 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 11
lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2014 r., poz. 1195), która określa zasady
składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postępowania organów w sprawach
dotyczących petycji.
Przedmiot petycji
Zgodnie z uregulowaniami ustawy o petycjach, przedmiotem
petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia
rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego
petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię
dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata
petycji. O uznaniu pisma za petycję decyduje treść żądania, a nie jego forma
zewnętrzna.
Kto może złożyć petycję
Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną,
jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów - w
interesie: publicznym, podmiotu wnoszącego petycję albo podmiotu trzeciego, za
jego zgodą.
W jakiej formie można wnieść petycje
Petycję składa się w formie pisemnej lub za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.
Petycja składana w
formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli
podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa
podmiotów – przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.
Petycja składana
za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym
podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego
certyfikatu oraz powinna zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu
wnoszącego petycję.
Co powinna zawierać petycja
Petycja powinna
zawierać:
1. oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem
wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie
każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
2. wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu
wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym
petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub
siedzibę każdego z tych podmiotów;
3. oznaczenie adresata petycji;
4. wskazanie przedmiotu petycji.
Petycja składana w interesie podmiotu trzeciego zawiera
także imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres
do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu. Podmiot, o
którym mowa powyżej wyraża zgodę na złożenie w jego interesie petycji w formie
pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgoda jest
dołączana do petycji.
Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie
internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych
osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego - w przypadku gdy
petycja jest składana w interesie podmiotu trzeciego.
Termin załatwienia petycji
Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak
nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia jej złożenia. W przypadku
wystąpienia okoliczności niezależnych od podmiotu rozpatrującego petycję
uniemożliwiających rozpatrzenie petycji we wskazanym terminie, termin ten ulega
przedłużeniu, nie dłużej jednak niż o kolejne 3 miesiące. Postępowanie w
sprawie petycji kończy się zawiadomieniem podmiotu wnoszącego petycję o
sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem - w formie pisemnej albo za
pomocą środków komunikacji elektronicznej. Sposób załatwienia petycji nie może
być przedmiotem skargi.
Petycja wielokrotna
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach przewiduje
również instytucję tzw. „petycji wielokrotnej”. W świetle uregulowań ww.
ustawy, jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji przez podmiot właściwy do
rozpatrzenia petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy,
podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji może zarządzić łączne rozpatrywanie
petycji (petycja wielokrotna). W takim przypadku, na stronie internetowej
podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji lub urzędu go obsługującego ogłasza
się okres oczekiwania na dalsze petycje nie dłuższy niż 2 miesiące, licząc od
dnia ogłoszenia. Termin rozpatrzenia petycji wielokrotnej liczy się od dnia
upływu okresu, o którym mowa powyżej.
W przypadku petycji wielokrotnej sposób jej załatwienia jest
ogłaszany na stronie internetowej podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji
lub urzędu go obsługującego. Ogłoszenie to zastępuje zawiadomienie podmiotu
wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia.
Petycje można składać
w następujący sposób:
- w godzinach pracy
Urzędu Miejskiego w Ujeździe
poniedziałek 7:30 –
15:30
wtorek 8:30 –
16:30
środa 7:30
– 15:30
czwartek 7:30 –
15:30
piątek 7:30
– 15:30
- listownie na
adres: Urząd Miejski w Ujeździe, Pl. Kościuszki 6, 97-225 Ujazd z dopiskiem
„Petycja”,
- za pośrednictwem
Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ePUAP),
- za pośrednictwem
poczty elektronicznej na adres e-mail: umujazd@ujazd.com.pl
Wyświetlony: 7490
Dodany 20.02.2019 14:02:12 przez Grzegorz Dratwa
Autor dokumentu Radosław Andryszek
Ważny do: bezterminowo
Modyfikacja: 16.08.2023 08:31:22 przez Radosław Andryszek
Historia zmian [3]