Złożenie wniosku oraz odbiór odpisu aktu stanu cywilnego
Wymagane
dokumenty oraz miejsce ich złożenia:
- Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego - docx, 61 KB ( aktu urodzenia, aktu małżeństwa, aktu zgonu). Odpis aktu
stanu cywilnego może zostać wydany na wniosek w formie dokumentu
elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym
przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu za pośrednictwem skrzynki
podawczej na platformie e-PUAP (za wyjątkiem wniosków o wydanie skróconych
odpisów wielojęzycznych aktów stanu cywilnego, ponieważ przepisy nie przewidują
ich wydania w formie dokumentu elektronicznego).
- Dokument tożsamości.
- Dokument stwierdzający uprawnienie do otrzymania odpisu (w przypadku
ubiegania się o dokument
przez osobę, która posiada interes prawny).
- Prawomocne postanowienie sądu o ustanowienie opieki prawnej (w przypadku
gdy z wnioskiem
występuje opiekun prawny).
- W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika oryginał pełnomocnictwa
Pokwitowanie
wpłaty wnioskodawca dołącza do podania.
Opłaty:
22,00 zł –
za wydanie odpisu skróconego
22,00 zł-
za wydanie odpisu skróconego wielojęzycznego
33,00 zł- za
wydanie odpisu zupełnego
17,00 zł- w
przypadku złożenia pełnomocnictwa (nie dotyczy pełnomocnictw udzielonych
małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot
zwolniony z opłaty skarbowej)
Ustawa o
opłacie skarbowej normuje przypadki wyłączeń i zwolnień od jej uiszczenia (np.
świadczeń rodzinnych, socjalnych, celów szkolnych, zatrudnienia nie podlegają
opłacie skarbowej).
Wpłata z
tytułu opłaty skarbowej można dokonać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Ujazd
(numer konta
bankowego: 13 9291 0001 0170 4068 2000 0030 ) lub bezpośrednio w kasie Urzędu.
Termin załatwienia sprawy przez Urząd:
Jeżeli
wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
który przechowuje księgę stanu
cywilnego (USC Ujazd) wydanie odpisu następuje w ciągu 7 dni roboczych od dnia
złożenia wniosku.
Jeżeli
wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie odpisu następuje w ciągu
10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli
rejestracja urodzenia, małżeństwa lub zgonu miała miejsce po 1 marca 2015 r.
lub akt znajduje się w bazie Systemu Rejestrów Państwowych, wydanie odpisu aktu
następuje niezwłocznie (odbiór pokój 137, 138)
Wniosek o
wydanie odpisu aktu stanu cywilnego dotyczący wskazanej osoby składa się do
wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Odpis aktu stanu cywilnego
dotyczący wskazanej osoby wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub jej
małżonkowi, wstępnemu (np. matka, ojciec, babcia, dziadek), zstępnemu (dzieci,
wnuki), rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która
wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym,
jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes
społeczny, oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do
realizacji ich ustawowych zadań. Odpis aktu stanu cywilnego dotyczący wskazanej
osoby może zostać wydany, na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego
opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
UWAGA!
Posiadanie jedynie profilu zaufanego na platformie e-PUAP nie jest wystarczające
do otwarcia przesłanego dokumentu). Żądany odpis może zostać przesłany
elektronicznie za pomocą platformy e-PUAP, jednak warunkiem odbioru takiego
dokumentu jest posiadanie oprogramowania odczytującego dokumenty opatrzone
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu). Odpis aktu stanu cywilnego wydany w formie
dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu uzyskany za
pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie e-PUAP może być
wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada
walor dokumentu urzędowego.
Pełnomocnikiem
może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych.
Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu
elektronicznego lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo w formie dokumentu
elektronicznego powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w
art. 20a ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis
pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca
podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz
odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie; z kolei, jeżeli odpis
pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie zostały sporządzone
w formie dokumentu elektronicznego, ich uwierzytelnienia dokonuje się przy
użyciu mechanizmów określonych w ustawie o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne.
Sposób odwołania:
W przypadku
wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego stronie
przysługuje wniesienie odwołania do Wojewody Łódzkiego za pośrednictwem
Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji
odmownej.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej
(Dz. U. z 2007 r., Nr 187, poz. 1330)
- Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów
dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r.,
poz. 194 ze zm.)
- Ustawa z
dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
(Dz. U. z 2016 r., poz.1579 ze zm.)
- Ustawa z
dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1044 j.t.
ze zm.)
- Ustawa z
dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018
r., poz. 2096 j.t. ze zm.)
- Ustawa z
dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2018 r.,
poz. 2224 j.t. ze zm.)
Miejsce załatwienia sprawy:
Nazwa komórki organizacyjnej: Referat Spraw Obywatelskich
Nazwa stanowiska:
Numer pokoju: 9
e-mail:h.szymczyk@ujazd.com.pl, j.krawul@ujazd.com.pl
Numer telefonu: 44 7192129 wew. 22
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego - docx, 61KB
Klauzula informacyjna - docx, 18,4 KB
Wyświetlony: 14226
Dodany 18.03.2019 12:44:23 przez Sylwia Jaworska
Autor dokumentu Sylwia Jaworska
Ważny do: bezterminowo
Modyfikacja: 27.05.2022 11:32:03 przez Sylwia Jaworska
Historia zmian [9]