Zasady dostępu do informacji publicznej
ZASADY DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
PRAWO
DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
Każda
informacja o sprawach publicznych
stanowi informację publiczną.
Zasady dostępu do informacji
publicznej reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Ustawa precyzuje konstytucyjny
zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o działalnościach władz
publicznych.
Zgodnie z ustawą każdemu przysługuje prawo dostępu do
informacji publicznej. Na prawo do informacji publicznej składają się
uprawnienia do:
- uzyskania informacji publicznej, w tym informacji
przetworzonej, w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego;
- wglądu do dokumentów urzędowych,
- ostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej
pochodzących z powszechnych wyborów.
Od osoby występującej o informację publiczną nie wolno
żądać uzasadnienia wniosku tj. wykazania interesu prawnego lub faktycznego (z
wyjątkiem wniosku o udostępnienie informacji publicznej przetworzonej).
PRZEDMIOT
INFORMACJI PUBLICZNEJ
Ogólne zasady dostępu do informacji publicznej zostały sprecyzowane w rozdziale
2 w/w ustawy. Wskazano tam wprost jakie informacje podlegają upublicznieniu.
Udostępnieniu
podlegają m.in. informacje o:
- organach władzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym,
organizacji, przedmiocie działalności i kompetencjach, majątku, którym
dysponują, organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach,
- zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej - w tym o
sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich
załatwiania lub zastrzegania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach,
naborze kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska (w zakresie określonym w
przepisach odrębnych),
- danych publicznych - w tym treść i postać dokumentów
urzędowych, stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy
publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych, treść wystąpień i ocen
dokonywanych przez organy władzy publicznej, informacja o stanie samorządów i
ich jednostek organizacyjnych,
- majątku publicznym – w tym majątku jednostek samorządu
terytorialnego.
Ustawa definiuje pojęcie
dokumentu urzędowego, który podlega upublicznieniu. Dokumentem urzędowym
jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej
formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu
karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona
do akt sprawy.
SPOSOBY
DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
Zgodnie
z zapisami ww. ustawy udostępnianie informacji publicznych następuje m.in. poprzez:
- ogłoszenie w urzędowym publikatorze teleinformatycznym
– Biuletynie Informacji Publicznej,
- udostępnianie na wniosek zainteresowanego,
- wyłożenie lub wywieszenia w miejscu powszechnie dostępnym
- wstęp na posiedzenia organów władzy publicznej pochodzących
z powszechnych wyborów (np. rada gminy) i udostępnianie materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych,
dokumentujących te posiedzenia.
UDOSTĘPNIENIE
INFORMACJI NA WNIOSEK
Zgodnie z
ustawą informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie
Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek zainteresowanego.
Udostępnianie informacji na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później
niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli jest to niemożliwe,
należy powiadomić wnioskodawcę w tym terminie, o powodach opóźnienia w
przekazaniu informacji oraz o nowym terminie w jakim udostępni informację, nie
dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. Jeżeli informacja może
być przekazana niezwłocznie w formie ustnej lub pisemnej, osoba występująca o
informacje nie składa pisemnego wniosku.
Udostępnianie
informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych z
wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do
udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie
określonych we wniosku.
Do pobrania:
Wzór wniosku o udostępnienie informacji publicznej
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej można złożyć w kancelarii Urzędu Miejskiego w Ujeździe lub przesłać:
- pocztą tradycyjną na adres: 97-225 Ujazd, pl. Kościuszki 6,
- e-mailem na adres: umujazd@ujazd.com.pl
- na adres elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu na
platformie ePUAP: /p85s7ii8jm/skrytka
Jeżeli
informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie
określonych we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie
wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z
wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być
udostępniona niezwłocznie. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14 dni od
powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w
sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie
informacji umarza się.
KOSZTY
ZWIĄZANE Z UDOSTĘPNIENIEM INFORMACJI PUBLICZNEJ
Co do zasady dostęp do informacji publicznej jest
bezpłatny.
Jeżeli w wyniku udostępniania informacji
publicznej na wniosek podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe
koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia (wydruk, kserokopia,
nośnik danych), podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom.
OGRANICZENIA
DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
Odmowa udzielenia informacji
może nastąpić jedynie ze względu na jaj niejawność, w zakresie i na zasadach
określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie
innych tajemnic ustawowo chronionych. Prawo do informacji publicznej podlega
również ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę
przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących
funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o
warunkach powierzenia i wykonywania funkcji oraz przypadku, gdy osoba fizyczna
lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. Odmowa udzielenia
informacji następuje w formie decyzji administracyjnej.
KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Do pobrania:
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
Wyświetlony: 13950
Dodany 20.02.2019 10:17:40 przez Grzegorz Dratwa
Autor dokumentu Żaneta Bykowska - Winkiel
Ważny do: bezterminowo
Modyfikacja: 05.01.2023 14:24:57 przez Żaneta Bykowska - Winkiel
Historia zmian [10]