Głosowanie przez pełnomocnika
Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania
Wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat oraz wyborca
posiadający orzeczenie
o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności może udzielić
pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu.
Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika jest wyłączone w przypadku
głosowania w obwodach odrębnych (np. w zakładzie leczniczym, domu pomocy
społecznej, zakładzie karnym i areszcie śledczym) oraz w obwodach głosowania
utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich,
a także w przypadku zgłoszenia przez wyborcę zamiaru głosowania
korespondencyjnego.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie mogą być osoby wchodzące w skład obwodowej komisji
wyborczej, właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, a
także mężowie zaufania zgłaszani przez komitety wyborcze oraz kandydaci w
danych wyborach, a także obserwatorzy społeczni.
Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od maksymalnie dwóch osób
jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek itp.),
zstępny (syn, córka, wnuk itp.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca
w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Akt
pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy wniesiony do
wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), w której wyborca jest ujęty w
obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu
stałego zamieszkania, do dnia 08
marca 2024 roku.Od 1 września 2023 r. będzie możliwe
złożenie wniosku w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi
elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
po uwierzytelnieniu tej osoby w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z
dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek
o sporządzeniu aktu pełnomocnictwa do głosowania (wzór w załączeniu),
- Wniosek
o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania może być wniesiony ustnie lub
na piśmie w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem lub elektronicznie,
opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym
poprzez stronę www.gov.pl
- kopia
aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia
niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania nie dotyczy
osób, które najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat,
- kopia
dokumentu potwierdzającego pozostawanie wyborcy z osobą, która wyraziła zgodę
na przyjęcie pełnomocnictwa, w stosunku
przysposobienia/opieki/kurateli (załącza się wyłącznie w przypadku, gdy
taki stosunek istnieje)
- pisemna
zgoda osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa wyrażona na
formularzu ( wzór w załączeniu)
- kopia
zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie, która wyraziła zgodę na
przyjęcie pełnomocnictwa ( załącza się wyłącznie w przypadku, gdy osoba, która
wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa nie jest wpisana do rejestru
wyborców w tej samej gminie, co wyborca udzielający pełnomocnictwa ) – nie
dotyczy wyborców do organów jednostek samorządu terytorialnego,
- dowód
osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu )
Dodatkowe informacje:
- Akt pełnomocnictwa
do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego
pełnomocnictwa.
- Akt pełnomocnictwa
do głosowania może być sporządzony na obszarze gminy poza miejscem zamieszkania
wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania, jeżeli wyborca zwróci się o
to we wniosku.
Wygaśnięcie
pełnomocnictwa:
Pełnomocnictwo
wygasa z mocy prawa w przypadku:
- śmierci
albo utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub
pełnomocnika,
- wejścia pełnomocnika w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla miejsca
zamieszkania wyborcy, gdy pełnomocnik został mężem zaufania lub pełni funkcję
obserwatora społecznego,
- wcześniejszego osobistego zagłosowania przez wyborcę udzielającego
pełnomocnictwa.
Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie
pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed
dniem wyborów, a w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania najpóźniej na
2 dni przed dniem ponownego głosowania, stosownego oświadczenia wójtowi gminy
(burmistrzowi, prezydentowi miasta), w której sporządzono akt pełnomocnictwa do
głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji
wyborczej w dniu głosowania.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (t.j.
Dz. U. z 2023 r. poz. 2408)
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29
stycznia 2024 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów,
sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów,
burmistrzów i prezydentów miast
Opłaty skarbowe:
Nie pobiera się opłat.
Termin załatwienia sprawy:
W przypadku, gdy wniosek spełnia
wszystkie wymogi ustawowe – niezwłocznie uzgadnia się termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia
warunków, o których mowa w art. 54, art. 55 lub art. 56 § 2 i 3, Kodeksu
wyborczego w terminie 3 dni od dnia jego wpływu do Urzędu Miejskiego w
Ujeździe, wyborca zostanie wezwany do usunięcia wad wniosku w terminie 3 dni. Jeżeli
wad nie można usunąć albo nie zostały one usunięte w terminie Burmistrz Ujazdu odmówi
sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania. Odmowę sporządzenia aktu
pełnomocnictwa do głosowania, wraz z uzasadnieniem, doręcza się niezwłocznie
wyborcy.
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
MIEJSCE ZAŁATWIANIA SPRAWY – Referat Spraw Obywatelskich
Nazwa komórki organizacyjnej – Referat Spraw Obywatelskich
Numer pokoju - 9
e-mail - j.krawul@ujazd.com.pl
Numer telefonu - 44 719 21 29 wew. 22
Załączniki:
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa - pdf, 289 KB
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania - pdf, 270 KB
Klauzula informacyjna - pdf, 243 KB
Wyświetlony: 9879
Dodany 27.06.2019 07:50:42 przez Sylwia Jaworska
Autor dokumentu Justyna Krawul
Ważny do: bezterminowo
Modyfikacja: 14.02.2024 09:42:35 przez Radosław Andryszek
Historia zmian [14]