Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy
Wymagane
dokumenty oraz miejsce ich złożenia:
wypełniony formularz meldunkowy (formularz znajduje się pod tabelą) -(odrębny dla każdej
osoby meldującej się) z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub
osobę dysponującą tytułem prawnym-najemcą, decyzja administracyjna lub
inny dokument potwierdzający prawo do lokalu-oryginały dokumentów do
wglądu ( umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, orzeczenie
sądu)
- dowód osobisty lub paszport (do wglądu)
- w przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocników
dodatkowo:
- pisemne
pełnomocnictwo do zameldowania (wzór znajduje się pod tabelą)
-dowód lub
paszport pełnomocnika ( do wglądu).
Obywatel
polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany
zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu od
dnia przybycia do tego miejsca.
Zameldowania
na pobyt stały lub pobyt czasowy dokonuje się w organie gminy właściwym ze
względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje.
W celu
zameldowania na pobyt stały lub czasowy nie ma konieczności wymeldowania się
w dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego) – wymeldowanie z
poprzedniego miejsca następuje na podstawie formularza zgłoszenia
zameldowania ( na pobyt stały lub czasowy).
Przy
zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu w tym
miejscu. Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce
pobytu czasowego.
Obywatel
polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego przed upływem
deklarowanego okresu pobytu obowiązany jest wymeldować się.
Zameldowania
na pobyt stały lub czasowy można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika
legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem- udzielonym na podstawie art. 3 §.
2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Za osobę
nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy
wykonuje jej przedstawiciel ustawowy sprawujący nad nią faktyczną opiekę w
miejscu ich wspólnego pobytu.
Zgłoszenie
urodzenia dziecka dokonane we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego zastępuje
zameldowanie. Zameldowania dokonuje urzędnik stanu cywilnego sporządzający
akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały następuje z dniem sporządzenia
aktu urodzenia, w miejscu stałego pobytu rodziców, albo tego rodziców u
którego dziecko faktycznie przebywa.
Do
formularza składanego w formie dokumentu elektronicznego za pomocą platformy
epuap wnioskodawca jest zobowiązany dołączyć dokument elektroniczny
potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego
uzyskana-odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nie posiadający
tytułu prawnego do lokalu dokument elektroniczny zawierający oświadczenie
właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie
cyfrowe tych dokumentów. Formularz w formie dokumentu elektronicznego może
być złożony przez osobę posiadająca numer PESEL. W przypadku złożenia wniosku
przez pełnomocnika należy dołączyć dodatkowo pełnomocnictwo. Przy procedurze
elektronicznej wymagany jest profil zaufany.
Zgłoszenie
zameldowania przez Internet: https://obywatel.gov.pl/meldunek/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace
Zameldowanie
ma charakter rejestracyjny.
Opłaty:
Czynności zgłoszenia
zameldowania nie podlegają opłacie skarbowej
Opłacie
skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie.
Opłacie skarbowej nie podlegają
pełnomocnictwa udzielone :małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i
rodzeństwu. Składając pełnomocnictwo winno się dołączyć dowód wniesienia
opłaty skarbowej.
Opłatę
skarbową wnosi się na rachunek bankowy Urzędu Miasta 13 9291 0001
0170 4068 2000 0030 lub
w kasie Urzędu.
Termin załatwienia sprawy przez Urząd:
Zameldowania
dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego
Zgodnie z
art.32, ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji Ludności osoba
zgłaszająca zameldowanie na pobyt stały, z urzędu otrzymuje zaświadczenie o
zameldowaniu na pobyt stały.
Zgodnie z
art.32, ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji Ludności „ organ
dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje
osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. Zgodnie
z art., 1 ust.1 pkt. 1, lit. b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie
skarbowej ( Dz. U z 2019r. poz. 1000 ) wydanie zaświadczenia na wniosek
podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Sposób odwołania:
Tryb odwoławczy nie występuje.
Podstawa
prawna:
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji Ludności (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji z 13 grudnia
2017r. w sprawie określenia wzorów sposobu wypełniania formularzy stosowanych
przy wykonaniu obowiązku meldunkowego
( Dz. U. z 2017r., poz.2411). - Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie trybu rejestracji danych w
rejestrze PESEL oraz rejestrach mieszkańców ( Dz. U z 2018r., poz. 2484).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.). - Ustawa z dnia 5 września 2016r. o usługach zaufania oraz identyfikacji
elektronicznej (Dz. U. z 2019r., poz. 162)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne
(Dz. U z 2017r., poz.570 ze zm.).
Formularz zgłoszenia na pobyt stały - PDF, 140,5 KB
Formularz zgłoszenia pobytu czasowego - PDF, 1,7MB
Oświadczenie właściciela lokalu - PDF, 15,8KB
Pełnomocnictwo - PDF, 36,8 KB
Klauzula informacyjna - PDF, 92 KB
Wyświetlony: 8901
Dodany 28.11.2019 12:54:47 przez Sylwia Jaworska
Autor dokumentu Michał Goździk
Ważny do: bezterminowo
Modyfikacja: 28.02.2023 14:35:08 przez Michał Goździk
Historia zmian [8]