Zastrzeżenie numeru PESEL
Nazwa usługi:
Rejestr Zastrzeżeń Numerów PESEL
Rejestr Zastrzeżeń Numerów PESEL dotyczy osób pełnoletnich posiadających
numer PESEL
i umożliwia:
- Zastrzeżenie numeru PESEL.
- Cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
- Sprawdzenie statusu numeru PESEL.
- Wydanie potwierdzenia
zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia.
- Wydanie wydruku zawierającego
historię zastrzeżeń numeru PESEL.
Sposób załatwienia sprawy:
- Za pomocą usługi elektronicznej dostępnej na mobywatel.gov.pl
- Za pomocą aplikacji mobilnej mObywatel.
- Osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy.
Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe ( np. banki ) będą
miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy
zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki. Do tego czasu możesz
zastrzegać albo cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale konsekwencje prawne
będą wyciągane dopiero wobec zdarzeń, które nastąpią po
01 czerwca 2024 roku.
W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo
posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, wniosek może złożyć
osobiście w dowolnym urzędzie gminy opiekun prawny albo kurator. W tym
celu przedkłada orzeczenie sądowe potwierdzające wyznaczenie go opiekunem lub
kuratorem oraz potwierdza swoją tożsamość za pomocą ważnego dokumentu
tożsamości.
W przypadku niemożności złożenia wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL
spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać
przeszkodą zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika, który
stawi się osobiście w dowolnym urzędzie gminy, złoży pełnomocnictwo
szczególne do dokonania tej czynności i potwierdzi swoją tożsamość za
pomocą ważnego dokumentu tożsamości.
Uwaga! Zastrzeżenie numeru PESEL dokonuje się z urzędu w przypadku: zgonu,
unieważnienia dowodu osobistego na skutek zgłoszenia utraty dowodu osobistego w
dowolnym ogranie gminy lub dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej będąc
poza granicami RP, czy też zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania
danych osobowych w dowolnym organie gminy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r.
poz. 1191 t. j. z późn. zm.)
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu
ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. z 2023 r. poz.
1394). - Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 31 października 2023 r. w sprawie
określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających stosowanie
przepisów dotyczących prowadzenie rejestru zastrzeżeń numerów Powszechnego
Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz niektórych usług z tym
związanych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1194).
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie określenia wzorów i sposobu
wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia
numeru PESEL (Dz. U. 2023 r. poz. 2485).
Opłaty skarbowe:
Brak opłaty
Termin załatwienia sprawy:
Bezzwłocznie
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Referat Spraw Obywatelskich
Nazwa komórki organizacyjnej – Referat
Spraw Obywatelskich
Numer pokoju - 9
e-mail - j.krawul@ujazd.com.pl
Numer telefonu - 44 719 21 29 wew. 22
Załączniki:
Wniosek o zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL - pdf, 550 KB
Klauzula rejestru zastrzeżeń PESEL - pdf, 185 KB
Pełnomocnictwo szczególne - pdf, 477,8 KB
Wyświetlony: 890
Dodany 23.11.2023 11:16:21 przez Radosław Andryszek
Autor dokumentu Sylwia Jaworska
Ważny do: bezterminowo
Modyfikacja: 23.09.2024 08:28:16 przez Sylwia Jaworska
Historia zmian [4]